Historia
Upside är ett band / projekt som startade från albumet "Talespinnin" av Weather Report
Som arrangering av improviserat material i efterhand och kombinering av akustiska instrument med elektroniska instrument och datorer.
Början av det första albumet var 1984 men det tog hela vägen fram till 1997 tills det var klart.
Anledningen var att folk inte kunde spela det jag skrev, det var för lätt för vissa och för komplicerat för resten.
Popmusiker kunde inte hantera komplexa harmonier och improvisationer och jazzmusiker kunde inte spela med "ljud" och "produktion" då.
Det var inte förrän hårddiskinspelning på dator släpptes av Spectral Inc 1990 som jag kunde kopiera och klistra in låtar från korta stycken (2,3 4 takter).
Då fanns det en musiker som faktiskt kunde spela, Peter Martin, som dök upp och spelade trummor på alla låtarna på första album.
Det finns inte mer än 2 tagningar på trummorna på någon av låtarna.
På album 3 spelar han slagverk på låtarna och alla tagningarär nummer ett, han behövde inte ens lyssna igenom låtarna innan inspelningen.
Inga omtagningar eller klipp , på slagverk bas eller flöjt.
På det första albumet måste det ha varit ett antal 30-40 musiker men det fanns inget kvar som kunde ha använts.
Förutom Peter martin på trummor och lite slagverk var Åsa Widerberg på rösten (men jag var tvungen att tvinga henne, hon hatade det, och jag förstod aldrig varför.
Hon sjunger nu i ett coverband och älskar det !!!)
Och jag använde mycket korta gitarrsamplingar från Marlon Tepedino (som jag senare skickade till fängelse för fysiskt misshandel) och Peter von Poehl.
Jag tror att jag genom åren måste ha provat cirka 130 musiker i bandet men bara 1 var verkligen användbar.
Det är därför vi inte har haft så många spelningar. Mitt mål med det här projektet jag verkligen att komma så nära Gud (eller vad du än kallar honom / henne / det).
Jag tror att musik är det bästa sättet att komma i kontakt med en högre intelligens.
Du kan göra det med vilken typ av musik som helst. Ibland fungerar det bara. Jag försökte minimera innehållet i musiiken på allt som inte behövdes för att nå fram så snart som möjligt.
Det är därför det är så minimalistiskt.
När du har gjort det ett tag kan du inte gå tillbaka och spela med ett rockband eller spela covers eller .... Det finns ingen mening.
Du vet att du har alla möjligheter framför dig när du gör detta.
Du kan göra vad som helst när som helst, hela musikvärlden är öppen. Jag har kontaktat så många skivbolag genom åren och jag har sett mig stå där och titta på dem ... Vad gör de här killarna egentligen?
Och fortfarande med en viss besvikelse åkte jag hem varje gång utan skivkontrakt !!!!
Förstår fortfarande inte vad de här killarna gjorde då (förutom att försöka få tjejer, men det måste ha funnits bättre sätt även då, varför har ni inte registrerat dig för en singlesajt istället för att göra plattor med skit över hela världen)
Nu är dominte kvar i branschen .
Jag spelade i ett band som en gång kallades Motorsågen i Halmstad, 1978. De flesta av dessa människor var riktigt trevliga.
Men det var det värsta bandet jag någonsin spelat i. Allt var hemskt.
Och till slut visade det sig att det bandet utvecklade sej till Roxette senare !!!! Kul för dom , men jag gillar fortfarande inte deras låtar och musik.
De ville att jag skulle spela saxofon hela tiden, och vad jag än var, var jag alltid en usel saxofonspelare. Den värsta som fanns.
En gång jag var på väg att spela in några saxtagningar på ett par låtar i en studio i Göteborg
åkte jag dit, direkt från jobbet, bara packade min mat och arbetskläder ner i saxofonakas.
När jag började spela, hojtade inspelningsteknikern "det måste vara något fel med mikrofonen". Han kom ut kontrollerad men allt var OK, men fortfarande samma ljud.
Så han bytte några kablar, det tog 10 minuter men ändå samma ljud.
Även jag hörde det. Sedan tittade jag ner på saxofonen.
Min termos från frukosten hade fastnat i tenorsaxens ändstycke !!!! Det var början på slutet av min saxofonkarriär.
Saxofonen i sig var en Selmer -60, stulen från en musikbutik av en medlem av ett punkband. Han gav mig den när jag gick med i hans band.
Senare gav jag tillbaka den och om jag har rätt för mejanvändes saxofonen i vissa skivor av Tom Waits på nittiotalet.
När jag flyttade till Stockholm och upptäckte att det inte var någon som kunde speladär heller(!!!) började jag göra inspelningar
I andan av Bill Lasswell och Material.
Lite inspiration också från James "Blood" Ulmer.
Men min inspelningsutrustning var för dålig och inget bra spelades in förrän 1986 när jag köpte en 12 kanalsbandspelare Akai MG1212.
Jag har inte släppt någonting av detta.
De riktiga inspelningarna startade med Spectral-utrustningen 1990.
Och nästan allting sammanfattas i Upside 1 Alle elektronik och keyboards, bas och flöjt är av mig på alla album.
Eftersom jag var en del av det tidiga ravescenen i Malmö, bestämde jag mig för att göra en mer technoinriktad skiva, Upside2 som släpptes 1999.
Några år senare startade jag bandet igen med några yngre musiker;
Damali Young - trummor, Albin Roslund - gitarr, Marcus Lundqvist - Trombone och Peter Martin igen.
Vi gjorde Upside3 och jag fick klippa och klistra mycket förutom på slagverk och tvärflöjt då förstås.
På detta album är all bas programmerad.
Inga bra spelningar dök upp och folket i bandet kunde inte komma överens om jag inte visade dem hur, så jag bestämde mig för att ta en paus.
Jag gjorde Upside 4 med människor som kom in i studion av andra skäl.
Nina Cherla sjunger och spelar fiol. Unii Zimmerdahl spelar trumpet. Malin Håkansson sjunger.
I slutet av det albumet började jag spela Chapman Stick.
Det är medpå ett eller två spår.
Jag har gjort mestadels allt på Upside 5 och 6 men det blev tråkigt och är inte fullföljt ännu.
Det finns ett album med bara Ambient som heter "Miljömusik" som gjordes 2006 som en utställning i en park i Malmö,
Men jag gjorde inte klart detta när Malmö stad berättade för mig att de förväntade sig det gratis !!!!!
Ett år senare kom en duo som heter Puls och vi började improvisera tillsammans. Och efter ett tag spelade jag in det mesta.
Det är vad som finns på det improviserade området på hemsidan
Det var Per Östberg på gitarr, och Alexander Iberer på trummor och cello.
En kvinnlig sångare, Miriam Ekespong, dök upp för en stund och en annan gitarrist, Ninel Segovia, också.
För mig handlar allt detta om att ha kul och komma in i en känsla av att vara närmare Gud eller vad det nu kallas.
När människor uppför sig illa medan musiken tillverkas försvinner hela syftet med att göra det.
Och det finns så många musiker idag som inte har alla hästar hemma. Det är därför jag inte är så extrovert med det här projektet.
Jag kan föreställa mig hur det skulle åka på turné med dessa människor !!!
Det går en skiljelinje här idag. Från och med nu spelar jag bara med professionella människor som kan uppföra sej. Annars spelare jag inte alls
Tillverkad av T Klinteby Senast uppdaterad 20/01/10